Schoonmaken en hygiëne in de horeca : een cruciale marketing tool.
- cleansci
- 20 apr 2024
- 6 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 12 mei 2024
De schoonmaakindustrie, met een sterke focus op standaardisatie en prijs, is niet onmiddellijk gekend omwille van haar innovatieve karakter. Hier komt stilaan verandering in, en deze trend wordt onder meer versneld door :
een groter bewustzijn van de relevantie van hygiëne sinds de Covid19-pandemie
een beter begrip van de resistentie van virussen en bacteriën
meer rekenschap over de schadelijke effecten van chemische reinigingsmiddelen op milieu én mens door de klimaatopwarming
hogere wettelijke vereisten.
De veranderende maatschappelijke verwachtingen en de steeds hogere eisen vragen niet alleen om nieuwe oplossingen die een hoger niveau van hygiëne bieden dan die van traditionele schoonmaakmethoden. Ze moeten ook beantwoorden aan de vraag naar meer efficiëntie én milieuvriendelijker zijn.
Een schone en reine omgeving heeft positieve effecten op hoe mensen zich voelen. Zowel fysiek als mentaal. Dit is uitvoerig beschreven in de literatuur. Het consequent prioriteit geven aan hygiëne is bovendien niet alleen een preventieve overweging, het toont ook de bekommernis om en de inzet voor het welzijn van klanten. Om zich te kunnen onderscheiden in de huidige competitieve markt zullen hotels en restaurants hygiëne integraal deel moeten laten uitmaken hun strategie:
1. Aantrekken van nieuwe klanten
Een positieve eerste indruk is cruciaal voor het aantrekken van klanten. Onberispelijke hygiëne getuigt van professionaliteit en zorg, zuigt nieuwe gasten aan en beantwoordt aan de evoluerende eisen en levensstijlbehoeften.
2. Recurrente business
Netheid en hygiëne spelen een doorslaggevende rol in een positieve culinaire ervaring. Het moedigt klanten aan om terug te keren, essentieel voor de winstgevendheid. Trouwe klanten geven doorgaans meer uit en zijn minder gevoelig zijn voor prijsveranderingen.
3. Hogere productiviteit

Een gezonde, veilige werkplek heeft een bewezen positieve impact op de motivatie én productiviteit van werknemers. Meer zelfvertrouwen en trots leiden tot minder ziekteverzuim, een betere klantenservice en algehele operationele efficiëntie. Het voorkomt ook problemen met geldende gezondheidsvoorschriften en levert op termijn een aanzienlijke kostenbesparing op.
4. Boost waardering en vertrouwen
Top hygiëne en netheid dragen bij aan een sterk, vertrouwd imago. Tevreden klanten delen vaker en sneller hun positieve ervaringen met vrienden en familie, en mond-tot-mond reclame blijft een van de krachtigste vormen van reclame.
Bovendien ontvangen restaurants en hotels met hoge hygiënenormen vaker positieve recensies en hogere ratings op online platformen zoals Google Reviews, Resto.be en TripAdvisor.
Stoomrevolutie
Stoomreiniging is een technologie die al deze elementen in zich heeft. De superieure schoonmaakresultaten, de brede inzetbaarheid én het duurzame karakter van stoomreiniging doet de vraag naar professionele stoomreinigers exponentieel stijgen.
De verwachting is dat de markt de komende acht jaar een jaarlijkse groei van 7,6% zal laten optekenen.
Welke voordelen biedt stoomreiniging dan?
Superieure reinigingskracht
Stoomreiniging maakt gebruik van de natuurlijke kracht van stoom op hoge temperatuur om vet, vuil en andere hardnekkige resten op te lossen. In tegenstelling tot traditionele reinigingsmethoden bereikt stoom alle hoeken en spleten. Ook lastige bereikbare plaatsen, waar bacteriën zich voortplanten, worden bereikt. Stoom reinigt diep en elimineert de noodzaak van overmatig schrobben of het gebruik van agressieve chemicaliën. De hoge temperatuur van stoom doodt een breed scala aan bacteriën, virussen en schimmels, wat zorgt voor een veilige keukenomgeving.
Omdat stoom de vervuiling aan de bron wegneemt, heeft deze techniek ook een ontgeurende werking.
Efficiënt
Stoom reinigt en desinfecteert in één enkele handeling waardoor meerdere passages en/of het gebruik van verschillende detergenten onnodig zijn.
Bovendien is de droogtijd aanzienlijk korter, omdat er wordt gewerkt met zgn. droge stoom. Gereinigde oppervlakken zijn hierdoor vrijwel onmiddellijk klaar voor hergebruik.
Milieuvriendelijk
Reinigen met stoom is een milieuvriendelijke optie om de hygiëne te handhaven. Omdat het alleen gebruik maakt van druk, water en warmte en geen schadelijke chemicaliën vereist, worden de schoonmaakwerkzaamheden aanzienlijk verduurzaamd.
Stoomreinigen verbruikt ook veel minder water in vergelijking met traditioneel schoonmaken. Zo kan het waterverbruik met 80% worden gereduceerd. Uit 1 liter water wordt immers 1.700 liter stoom gegenereerd.
Ergonomisch
Traditioneel schoonmaken vraagt heel wat fysieke inspanningen en vergt veel van ons lichaam : schrobben, nogmaals schrobben, buigen en bukken, gladde ondergronden … bij stoomreinigen is dit alles verleden tijd. De hete, droge stoom lost alle vuil simpelweg op en vangt alles op in een vuilwatertank. Niet schrobben betekent ook dat de materialen langer intact blijven omdat de structuur ervan niet wordt aangetast.
Bovendien gebeurt de bediening van de machines vanop de slang, waardoor u in een ‘handomdraai’ alles kan controleren.
Inzetbaarheid van stoomreiniging
Samen met de ongeëvenaarde resultaten is de brede inzetbaarheid wellicht een van de hoofdredenen waarom stoomreiniging meer en meer de norm wordt. In aanverwante voedselverwerkende branches zoals bakkerijen, slagerijen, chocolatiers, maar ok in sectoren zoals de gezondheidszorg (ziekenhuizen, woonzorgcentra, dierenklinieken en veeartsen) en de industrie.

Hotel- en restauranteigenaars gaan er vaak van uit dat het gebruik van stoomreinigers zich beperkt tot het diepreinigen van keukens. En dan voornamelijk om vloeren, inoxwanden en keukenapparatuur (snijmachines, weegschalen, rekken, ovens, werkbladen, afzuiginstallaties, fornuizen, koelinstallaties) schoon te maken.

Maar stoomreinigers kunnen nagenoeg voor bijna alle taken worden aangewend :
het reinigen, desinfecteren en ontgeuren van het sanitair
het zuiveren en onderhouden van matrassen
het schoonmaken van ramen, vitrines, spiegels, liften
het verwijderen van allergenen op diverse vloeren
het verbeteren van de luchtkwaliteit
het verwijderen van vlekken op tapijten en gestoffeerde meubelen ...
Een cruciale marketing tool?
Hoewel overheerlijk eten de kern blijft, speelt hygiëne een steeds crucialere rol in de reputatie van elk restaurant. Een Amerikaanse studie*, die de relatie tussen netheid en hygiëne en beoordeling en loyaliteit onderzocht, wees uit dat hygiëne de tweede plaats inneemt in de beoordeling door klanten. Deze factor maakte maar liefst 42% van de totale klanttevredenheid uit.

De eerste hypothese (H1) "het belang dat klanten hechten aan factoren die verband houden met de netheid en hygiëne van restaurants heeft een significant positief effect op de klanttevredenheid" werd, weinig verrassend, bevestigd. Vele andere studies toonden dit reeds eerder aan.
Specifiek in dit onderzoek is echter dat netheid en hygiëne werden beschouwd zowel als een variant van de kwaliteit van service als een variant van de atmosfeer.
In het onderzoek beoordeelden de deelnemers de netheid van restaurants op basis van 6 criteria (in volgorde van belangrijkheid) :
1. Interieur
2. Sanitair
3. Voedsel
4. Gedrag van de bediening
5. Exterieur
6. Uiterlijk van de bediening
De tweede hypothese (H2) "de klanttevredenheid heeft een significante positieve impact op de her-bezoekintenties van de klant" wordt eveneens bevestigd. 33% van de respondenten bevestigden later terug te keren naar het restaurant (of hotel) bij een positieve ervaring.
Het onderzoek onderstreept ook dat de netheid en hygiëne van restaurants niet alleen een belangrijke factor is voor de aanwezige klanten, maar ook voor potentiële klanten.
Veel restaurants verbeteren en/of diversifiëren hun aanbod om concurrentievoordeel te verkrijgen en voorop te blijven in een competitieve markt.. Vooruitkijkend zal de aandacht voor hygiëne steeds groter worden en een belangrijke, onderscheidende en ondersteunde rol zijn in de horeca sector.
De derde hypothese (H3) "matige klanttevredenheid of ontevredenheid hebben een significante negatieve impact die leiden tot uitgesproken negatieve waarderingen" wordt niet bevestigd door het onderzoek.
In dit opzicht komen de bevindingen van deze studie niet overeen met aanverwante literatuur.
Een bredere kijk op dit thema beschrijft Martijn Vos* in zijn doctoraatsthesis 'Spotless? Perceived Cleanliness in Service Environments'. Hierin verdedigt hij dat naast schoonmaak ook andere omgevingsfactoren (bijv., geur, architectonisch ontwerp) die niet direct verband houden met het reinigingsproces meewegen in de eindbeoordeling van reinheid door eindgebruikers.
Eindgebruikers verwerken informatie uit de serviceomgeving met behulp van verschillende mechanismen. Zij verwerken hun omgeving holistisch, waarbij alle waarnemingen samensmelten tot één algemene indruk. Daarnaast zijn er ook specifieke één-op-één relaties tussen omgevingsstimuli en de ervaring die deze stimuli oproepen. Priming is een theorie die gaat over dergelijke één-op-één relaties. Volgens theorieën op het gebied van priming kan blootstelling aan één omgevingsfactor de reactie op een tweede omgevingsfactor beïnvloeden.
Vos onderscheidt affectieve en cognitieve priming-mechanismen.
Affectieve primes brengen betekenissen of emoties direct over op hoe netheid wordt waargenomen. Volgens dit mechanisme brengen klanten hun gevoelens over een bepaalde cue over op andere, (schijnbaar) ongerelateerde attributen. Contact met vriendelijk schoonmaakpersoneel, een schone omgeving of leuk achtergrondmuziek kan bijvoorbeeld leiden tot een positievere perceptie van de servicekwaliteit of netheid.
Cognitieve primes gebruiken associatieve processen om verbindingen tussen concepten in de hersenen te activeren. Groene kleuren zijn bijvoorbeeld gerelateerd aan het concept duurzaamheid en frisse geuren aan het concept netheid.
Zijn onderzoek stelt 3 doelen voorop:
bijdragen aan het begrijpen, operationaliseren, en meten van reinheidsbeleving in dienstverlenende organisaties
aantonen dat de serviceomgeving bij kan dragen aan reinheidsbeleving
onderzoeken of de effecten van omgevingsfactoren op reinheidsbeleving verklaard kunnen worden met behulp van priming.
Helemaal onderaan dit artikel vindt u de link naar zijn proefschrift.
Komt u stilaan onder stoom?
Benieuwd hoe u een hogere hygienische standaard kan bereiken? Wil u graag stoomreiniging eens in de praktijk aan het werk zien? Dat kàn. Maak een geheel vrijblijvende afspraak bij u op locatie op het tijdstip dat u het beste uitkomt:
*Bronnen :
Martijn Vos : Spotless? Perceived Cleanliness in Service Environments
Hyunju Kim and Jarrett R. Bachman : Examining customer perceptions of restaurant restroom cleanliness and their impact on satisfaction and intent to return
Hülya Taştan : The impact of perceived cleanliness on customer satisfaction, revisiting intention and complaining behaviors.
댓글